TIP! Het MRB Blok
HET MRB BLOK
Het Motor Rijtuigen Belasting Blok. Laat je camper plannen er niet door blokkeren. Wij leggen het je uit.
Het rijden van een camper is voordelig in de wegenbelasting. Om van dit voordeel te kunnen profiteren moet je camper aan een aantal regels voldoen. Eén van de regels waar wij wekelijks vragen over krijgen is het MRB Blok.
De belastingdienst stelt eisen aan de maatvoering van de laadruimte van de bus. De verwarring ontstaat vaak over de basis. De basis maat moet minimaal 200 cm lang, 90 cm breed en 130 cm hoog zijn. De breedte levert zelden vragen op, de hoogte en lengte wel.
De belastingdienst meet vanaf het laagste punt in het plafond van de bus: van spant tot vloer. Dit moet minimaal 130cm zijn over de gehele lengte van 200cm.
Dit geldt ook voor de lengte van 200cm. De bus moet over de gehele hoogte van 130 centimeter 200 cm lang zijn. Oftewel: de stoel in de achterste stand op het krapste punt gemeten.
Wij benoemen dit als een blok: zie het voor je als een kartonnen doos van 130cm hoog bij 200cm lang en 90 cm breed. Dit moet in de laadruimte én je moet gewoon kunnen rijden.
Het probleem is dat auto fabrikanten vaak andere maatvoeringen online zetten. Zij meten de laadruimte op het ruimste punt. Of te wel: je kan 200cm lange latten vervoeren, maar alleen op de vloer. En je kan kratten stapelen tot 130cm hoog tussen de spanten in. Hierdoor ontstaat verwarring: ‘maar ik lees hier toch dat…”.
Maar zo’n hefdak dan? Dan is de hoogte toch opgelost? Nee! Een hefdak is noodzakelijk naast de basis maat van het blok. Daar zit gelijk de valkuil: de BASIS moet 200 cm lang, 90 cm breed en 130 cm hoog zijn. Als dat klopt, dán mag je de bus verhogen met een hefdak. Het gaat om de uitgangspositie, waarmee je de uitzondering mag maken op de oorspronkelijk geëiste maatvoering van 200 cm lang, 170 cm hoog en 90 cm breed.
Ander punt van verwarring: “maar ik zie bij het RDW register staan dat de Dacia Dokker van mijn buurman een kampeerwagen is”. Dit klopt! Echter: het kentekenregister bepaalt niet de hoogte van de wegenbelasting. Dit staat los van elkaar. Je kan je wagen laten registeren als kampeerwagen, zonder dat je aan de eisen van de belastingdienst voldoet (zie ook de tip: zoek de verschillen).
“Maar ik zag vorige zomer nog een Opel Combo met een hefdak!”. Dat kan! Je mag een hefdak plaatsen al voldoet je wagen verder niet aan de eisen voor het campertarief van de belastingdienst. Je profiteert wél van extra ruimte, níet van belastingvoordeel.
Regelmatig volgt na dit verhaal de vraag: maar hoe moet ik mijn camper dan inrichten als ik dit blok helemaal vrij moet houden. “Dat past toch nooit!” Gelukkig hoeft dat niet! Het is een basis maat, de uitgangspositie. Als je bus aan de basis voldoet, mag je hem daarna inrichten als camper zonder deze ruimte vrij te houden.
De enige factor waar je rekening mee moet houden, is een permanente wijziging van de hoogte (door bijvoorbeeld isolatiemateriaal) of een permanente verhoging van de vloer (door een dikkere bodemplaat of isolatie materiaal). De belastingdienst telt dit wél mee. Oftewel: is jouw bus 170 hoog en voeg jij een vloer toe van 1,8cm dik en een laag isolatie van 1,9 dik? Dan kom je níet meer aan de basis maat van 170cm en moet je dus alsnog een hefdak plaatsen.
Samengevat: past er een blok van 200 cm lang bij 90 cm breed bij 130cm hoog in jouw bus? Kom dan een hefdak bij ons kopen, want jouw bus voldoet aan de basis eis!